نقاشی و طراحی - خانه هنر شماره یک

نقاشی و طراحی

نقاشی اساساً یک کار هنری است که در آن از قلمو و رنگ های نقاشی استفاده می کنند. حال بدون توجه به نوع نقاشی و نوع قلمویی که استفاده می‌شود، این کار هنری به طور کلی به حوزه نقاشی با قلمو طبقه ‌بندی می‌‌شود.

از طرف دیگر طراحی بدون دو ماده بالا یعنی قلمو و رنگ انجام می‌‌گردد. معمولاً در طراحی از مداد استفاده می‌کنند و در بعضی از موارد نوعی خودکار هم مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

برای کسی که یادگیری هنر را به تازگی شروع کرده، طبیعی است که تفاوت بین نقاشی و طراحی را خیلی متوجه نباشد. برای پاسخ دادن به این سوال باید گفت که تفاوت بسیار زیادی بین این دو وجود دارد. نه تنها معنی تحلیلی این دو با یکدیگر متفاوت است، بلکه انواع مختلف و راهبردهای تکنیکی متفاوتی هم بین این دو وجود دارد.

تاریخچه طراحی

تاریخچه طراحی به دوران باستان برمی‌گردد. در گذشته‌های دور، انسان‌ها معمولاً از طراحی برای ارتباط برقرار کردن استفاده می‌کردند؛ یعنی خیلی قبل‌تر از اینکه چیزی به نام مداد و قلمو وجود داشته باشد. طراحی‌های خیلی قدیمی روی دیوارهای غارهایی در اسپانیا و فرانسه موجود هستند. قدمت این طراحی‌ها به ۳۰ هزار سال تا ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و شامل طراحی‌های حیوانات با شکل‌های انتزاعی هستند. در یونان و مصر باستان میوه ها و حیوانات یا حتی شکل هایی از انسان ها را به صورت روزانه طراحی می کردند که بعضی از آن ها فقط برای زیبایی بودند اما بعضی از آن ها به منظور برقراری ارتباط با خدایان بوده است.

مصر باستان نمونه بارز دیگری از ایجاد طراحی برای برقراری ارتباط است. در فرهنگ‌های شرقی هم هیچ تمایزی بین نقاشی و طراحی دیده نمی‌شود.

طراحی از قرن ۱۵ میلادی به بعد در بین انسان های امروزی مخصوصا در اروپا محبوبیت بیشتری پیدا کرد. طراحی چهره چه با مداد، چه با جوهر، به عنوان پایه و اساس برای نقاشی نهایی توسط هنرمندان تا دوره رنسانس استفاده می‌شد. دانشجویان هنر قبل از اینکه نقاشی کردن، طراحی، مجسمه سازی یا معماری را یاد بگیرند، طراحی به آنها آموزش داده می‌شد اما طراحی کم کم به یک فرم جداگانه از هنر تبدیل شد.

تفاوت نقاشی و طراحی

نقاشی شبیه به طراحی است اما به آن یک هنر خیس گفته می‌‌شود که از رنگ‌ها و قلمو استفاده می‌‌شود. همچنین نتایج آن نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

در مقایسه با نقاشی، طراحی یک فرم متفاوتی دارد. اول این که از یک ماده خشک مثل مداد استفاده می‌شود و رنگ‌ها و نمونه‌ها در ایجاد رنگ هیچ دخالتی ندارند. مواد به کار رفته معمولاً مداد، خودکار و گاهی اوقات چیزهایی شبیه مداد شمعی یا زغال می‌باشد. زمانی که راجع به تکنیک طراحی صحبت می‌‌کنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که راهبرد طراحی به طور کامل با نقاشی متفاوت است. طراحی درگیر اندازه‌گیری‌ها و مقیاس‌های مختلف برای یک نتیجه خاص می‌باشد و نمی‌توانیم آن را زیر مجموعه نقاشی بنامیم.

برای نقاشی اول باید یک سطح مناسب را برای نوع کاری که می‌‌خواهیم انجام دهیم، فراهم کنیم. زمانی که این کار را انجام دادیم، مرحله بعد نوبت به انتخاب کردن تناژ رنگ‌هایی‌ست که می‌‌خواهیم روی صفحه نقاشی ما ظاهر شوند که معمولاً از تکنیک‌‌های مختلفی مثل لایه‌بندی، زیبایی رنگ‌ها و غیره استفاده می‌شود. هیچ محدودیتی برای استفاده از رنگ در نقاشی وجود ندارد و می‌توانیم از رنگ‌های اکریلیک و روغنی هم استفاده کنیم.

فرایند آموزش نقاشی و طراحی در خانه هنر شماره یک

متد مورد استفاده در کلاسهای آموزش نقاشی و طراحی خانه هنر شماره یک به صورت کاملا اختصاصی و طی سالها تلاش و مطالعه و مشاهده نیازهای واقعی هنرجویان طراحی شده و همواره سعی شده است تا از دریچه نگاه هنرجویان به مسائل نگریسته تا بتوانیم تا حد امکان نقاط ضعف و قوت هنرجویان را شناسایی و بهترین و جامع ترین برنامه را برای آموزش حرفه‌ای نقاشی و طراحی به آنان ارائه دهیم.

در کلاس های نقاشی با هر هنرجو به صورت جداگانه کار شده و با توجه به سطح توانایی و استعداد فرد برای پیشرفت هر چه سریع‌تر وی برنامه‌ریزی می‌گردد. در واقع در هر کلاس نقاشی هنرجویان با سابقه کاری و تجربه متفاوت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در کنار یادگیری مباحث ارائه شده توسط استاد در محیطی گرم و دوستانه از تجربیات یکدیگر نیز بهره‌مند می‌گردد.

آیا برای شرکت در کلاس‌های طراحی و نقاشی نیاز به پیش زمینه خاصی داریم؟

در کلاس آموزش نقاشی و طراحی خانه هنر شماره یک هر فرد بدون توجه به سطح استعداد و بدون نیاز به تجربه قبلی می‌تواند نقاشی و طراحی را از پایه فرا گرفته و تمامی تکنیک‌های لازم را آموزش ببیند. تفاوت اصلی کلاس‌های مجموعه خانه هنر شماره یک با کلاس‌های آموزش نقاشی در سایر موسسات و آموزشگاه‌ها در همین است که برخلاف سایر کلاس‌های نقاشی و طراحی، هنرجو می‌تواند از صفر و پایه کار طراحی را آغاز و به ترتیب و پله به پله تمامی تکنیک‌های نقاشی را به صورت آکادمیک و صحیح فراگیرد. بدین ترتیب نیاز به ثبت نام و گذراندن دوره‌های مختلف در موسسات و آموزشگاه‌های دیگر نخواهد بود و همین کلاس نقاشی و طراحی پاسخگوی تمام نیازهای هنرجویان می‌باشد. احتیاج به هیچگونه پیش نیاز زمینه قبلی نبوده و فقط و فقط پشتکار و تمرین تضمین یادگیری و پیشرفت می‌باشد.

کدام تکنیک‌های نقاشی در خانه هنر شماره یک آموزش داده می‌شوند؟

رنگ روغن

رنگ آمیزی روغن فرایند رنگ آمیزی با رنگدانه‌هایی است که با یک روغن روغن خشک‌کننده مانند روغن بذر کتان که به‌طور گسترده‌ای در اوایل اروپا مدرن مورد استفاده قرار می‌گرفت، گره خورده‌است. غالباً روغن را با رزینی مانند رزین کاج یا حتی کندر می‌جوشانند. این لاک‌ها «لاک» نامیده می‌شدند و برای بدن و براقیت آنها ارزشمند بودند. سرانجام با رواج گسترده مزایای آن، رنگ روغن به ماده اصلی استفاده شده برای خلق آثار هنری تبدیل شد. انتقال با نقاشی اوایل هلند در شمال اروپا آغاز شد و با اوج‌گیری روشهای نقاشی رنگ روغن در دوره رنسانس تقریباً به‌طور کامل جایگزین رنگهای مزاجی در اکثریت اروپا شد.

پاستل

پاستل یک محیط نقاشی به شکل چوب است که از رنگدانه‌های پودری خالص و چسب تشکیل شده‌است. رنگدانه‌های مورد استفاده در پاستل همانهایی هستند که برای تولید همه محیط‌های هنری رنگی از جمله رنگ روغن استفاده می‌شود. چسب دارای رنگ خنثی و اشباع کم است. اثر رنگی پاستیل بیش از هر فرایند به رنگدانه‌های خشک طبیعی نزدیکتر است. از آنجا که سطح یک نقاشی پاستلی شکننده است و به راحتی لکه دار می‌شود، حفظ آن نیاز به اقدامات محافظتی مانند قاب‌بندی زیر شیشه دارد. همچنین ممکن است با ماده ثابت کننده اسپری شود. با این وجود، وقتی با رنگدانه‌های دائمی ساخته می‌شود و از آنها به درستی مراقبت می‌شود، ممکن است نقاشی پاستلی قرن‌ها بدون تغییر باقی بماند. پاستل‌ها، همان‌طور که نقاشی‌های ساخته شده با یک محیط مایع، در برابر ترک خوردگی و تغییر رنگ که در اثر تغییر در رنگ، تیرگی یا ابعاد محیط خشک می‌شود، حساس نیستند.

اکریلیک

رنگ اکریلیک رنگی است که سریع خشک می‌شود و حاوی سوسپانسیون رنگدانه ای در امولسیون پلیمر اکریلیک است. رنگ‌های اکریلیک می‌توانند با آب رقیق شوند، اما در صورت خشک شدن در برابر آب مقاوم می‌شوند. بسته به میزان رقیق شدن رنگ (با آب) یا اصلاح آن با ژل‌های آکریلیک، محیط یا خمیرها، نقاشی اکریلیک تمام شده می‌تواند به یک آبرنگ یا نقاشی رنگ روغن شباهت داشته باشد، یا دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود باشد که با سایر رسانه‌ها قابل دستیابی نیست. اصلی‌ترین تفاوت عملی بین اکریلیک‌ها و رنگ‌های روغنی، زمان خشک شدن ذاتی است. روغن‌ها زمان بیشتری را برای ترکیب رنگ‌ها و اعمال لعاب حتی روی نقاشی‌های زیر فراهم می‌کنند. این جنبه خشک شدن آهسته روغن می‌تواند به عنوان یک مزیت برای برخی از تکنیک‌ها دیده شود، اما همچنین می‌تواند مانع توانایی کار سریع هنرمند شود.

آبرنگ

آبرنگ یک روش نقاشی است که در آن رنگ‌ها از رنگدانه‌های معلق در وسیله نقلیه محلول در آب ساخته می‌شوند. حمایت سنتی و معمول از نقاشی‌های آبرنگ، کاغذ است. سایر تکیه گاه‌ها شامل پاپیروس، کاغذ پوست، پلاستیک، مخمل یا چرم، پارچه، چوب و بوم است. در آسیای شرقی، نقاشی آبرنگ با جوهر را نقاشی با قلم مو یا نقاشی طوماری می‌نامند. در نقاشی چینی، کره ای و ژاپنی محیط غالب، غالباً در رنگهای سیاه یا قهوه ای تک رنگ است. هند، اتیوپی و سایر کشورها نیز دارای سنت‌های طولانی هستند. نقاشی روی انگشت با رنگ‌های آبرنگ از چین نشات گرفته‌است. مداد آبرنگ (مداد رنگی محلول در آب) ممکن است به صورت مرطوب یا خشک استفاده شود.

سیاه قلم

سیاه قلم را می‌توان از روی اسمش کاملا متوجه شد که منظور نقاشی با رنگ سیاه را می‌رساند و کاملا درست است سیاه قلم سبکی از نقاشی است که در آن تنها از طیف رنگی سیاه و از رنگ سفید استفاده می‌شود. در این سبک از هنر برای نقاشی از مدادهای سیاه، پودر ذغال، مداد کنته، پودر گرافیت، محو کن، براشرها (قلمو های مخصوص)، انواع پاک‌کن‌ها و… کمک می‌گیرند که بیشترین استفاده از مدادهای سیاه، کنته و ذغال است که به طور معمول در سبک هایپر رئال (hyper realstic) و فرا واقع گرا یا سورئال از این تکنیک اسفاده می‌شود. در سیاه قلم از دو روش معمول سایه زنی و هاشور زنی استقبال شده است. تاریخچه کاربرد سیاه قلم در ایران بسیار دیرینه است و با شروع نگارگری در سده هفتم هجری همچون فنی از فنون نگارگری پیگیری شد. واژه سیاه قلم از زمان استاد کمال الملک باب شد. در آن زمان برخی از شاگردان استاد کمال الملک از ذغال مل (ترکیب ذغال و مل که با استفاده از قلمو به روی بوم کشیده می‌شد) برای کشیدن نقاشی استفاده می‌کردند.

مدرسان نقاشی و طراحی خانه هنر شماره یک

هدیه علیزاده

۱۵ سال سابقه تدریس طراحی و نقاشی

نهال فرحی

۱۰ سال سابقه تدریس طراحی و نقاشی

درخواست ثبت نام

اسکرول به بالا